Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
➢ Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
Psycholog stara się znaleźć mocne strony dziecka, jego predyspozycje, zainteresowania oraz uzdolnienia, ale także znaleźć przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, które zakłócają jego uczestnictwo w życiu przedszkola.
➢ Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w placówce, po to by rozwiązać istniejące problemy wychowawcze, które utrudniają aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola.
Psycholog może pomóc dziecku w zrozumieniu i nauce akceptowanych społecznie form postępowania i reguł życia społecznego.
➢ Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
Mogą to być formy indywidualne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ale też zajęcia grupowe podczas których rozwijane są np. umiejętności radzenia sobie z emocjami czy pozytywne myślenie dzieci na temat własnej osoby.
➢ Wsparcie rodziców i nauczycieli w przezwyciężeniu trudności wychowawczych.
Konsultacje indywidualne dla rodziców lub opiekunów np. z zakresu kompetencji wychowawczych lub normy w rozwoju dzieci.
Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje wsparcia psychologicznego?
Oznaki tego, że dziecko potrzebuje wsparcia psychologicznego mogą zauważać sami rodzice, jak również wychowawcy.
Wśród oznak tych mogą być między innymi:
➢ Trudności emocjonalne – nadmierny lęk, niepokój, przejawiające się niekiedy objawami somatycznymi takimi jak bóle brzucha, bóle głowy itp. (gdy wykluczone zostały przyczyny medyczne)
➢ Nadmierna w stosunku do sytuacji złość – zachowania agresywne i autoagresywne
➢ Trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami
➢ Trudności w przystosowaniu się do zasad życia w grupie, w przestrzeganiu zasad, zachowania nieadekwatne do sytuacji