Terapia logopedyczna
Opieka logopedyczna w przedszkolu obejmuje:
- profilaktyczne przesiewowe badanie mowy dziecka
- diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci
- prowadzenie terapii logopedycznej z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej, w zależności od rozpoznanych potrzeb
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej
- współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców.
Zajęcia logopedyczne mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy)
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych.
Rozwój mowy dziecka:
- W okresie przedszkolnym maluch rozwija możliwości językowe poprzez wzbogacaniezasobu słów, poznawanie i stosowanie form gramatycznych, prowadzenie dialogów.
- Dziecko:
- trzyletnie wykorzystuje w swojej mowie głoski: p, b, m, w, f, t, d, ch, ń, k, g, l oraz ś, ź, ć, dź.
- czteroletnie, oprócz wyżej wymienionych, wymawia głoski syczące: s, z, c, dz.
- pięcioletnie – dodatkowo jeszcze głoski sz, ż, cz, dż
- sześciolatek – wymawia głoskę r, buduje swobodne wypowiedzi prawidłowe pod względem gramatycznym, używając właściwie wymawianych głosek.
Należy zwrócić uwagę na to, że każde dziecko rozwija się indywidualnie. Niektóre dzieci wcześniej zaczynają posługiwać się prawidłową mową we wszystkich jej aspektach, inne trochę później.
KIEDY DO LOGOPEDY?
Drodzy Rodzice, jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości związane z rozwojem mowy Waszego dziecka, udajcie się do logopedy!
Logopeda to specjalista, który pomaga stymulować i rozwijać mowę od pierwszych chwil dziecka. Diagnozuje, konsultuje i prowadzi terapię logopedyczną.
Małe dzieci uczą się przez naśladownictwo. Najczęściej nie są im potrzebne specjalistyczne ćwiczenia. Bywa jednak tak że mimo doskonałych warunków dziecko nie opanowuje mowy w takim tempie jak jego rówieśnicy. Im wcześniej dziecko zostanie otoczone specjalistyczną opieką, tym łatwiej wyrówna problemy w mówieniu. Wczesna interwencja logopedyczna stwarza olbrzymie możliwości uzupełnienia nawet znacznych opóźnień. Wsparcie udzielone dziecku przez logopedę sprzyja także wyeliminowaniu wielu innych problemów rozwojowych. Niektóre dzieci z powodu braku mowy są nieśmiałe, wycofane, agresywne, mają niską samoocenę. Pomoc logopedy pozwala skutecznie tego uniknąć.
Co powinno niepokoić?
- Do końca 12-miesiąca życia dziecka – brak kontaktu wzrokowego dziecka z twarzą rodzica, rzadkie gaworzenie, częsty, jednostajny i długi płacz, brak uśmiechania się, brak naśladowania głosu mamy, brak gest „pa pa”.
- Do końca 24 miesiąca życia dziecka – unikanie kontaktu wzrokowego z osobami z otoczenia, niewypowiadanie prostych słów (mama, tata, daj, nie), brak wskazywania podstawowych części ciała, brak rozumienia prostych instrukcji (zrób „pa pa”), brak naśladowania głosów z otoczenia.
- Do końca 36 miesiąca życia dziecka – nie patrzy na osoby, które do niego mówią, nie nazywa przedmiotów z najbliższego otoczenia, nie wypowiada prostych zdań, brak skupienia uwagi (np. podczas czytania książeczki), mowa bardzo niezrozumiała.
- Przedszkolak – problemy z płynnym wypowiadaniem się, krzyk lub gesty zamiast mowy, brak kontaktu z rówieśnikami, często otwarta buzia lub nadmierne ślinienie się, problem z zadawaniem pytań, odpowiedziami, wypowiada się wyłącznie pojedynczymi słowami lub prostymi, krótkimi zdaniami.