TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom przejawiającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka, jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Udzielanie pomocy dzieciom w sferze rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego to terapia przez zabawę. W szczególności poświęcona jest usprawnianiu funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzone są rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną. Stymulacja i wspieranie, inicjuje rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności. Terapia pedagogiczna w przedszkolu obejmuje usprawnianie funkcji odpowiedzialnych za uczenie się matematyki oraz usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Podczas pracy z dzieckiem stosowane są metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m.in. metody:
• elementy Metody Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz
• muzykoterapia
• bajkoterapia
• wybrane techniki relaksacyjne
• ćwiczenia grafomotoryczne M.Bogdanowicz
• „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
• elementy Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne
• elementy metody Pedagogiki Zabawy
Cele terapii pedagogicznej:
• wspieranie rozwoju dziecka,
• usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania,
• wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
• pomaganie w przezwyciężaniu trudności,
• eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji,
• oddziaływanie psychoterapeutyczne- ogólnie uspakajające, a jednocześnie aktywizujące dzieci.
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowej na materiale obrazkowym:
• różnicowanie figur geometrycznych po względem kształtu, koloru, grubości i wielkości
• dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
• rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych zabawa ,,Co się zmieniło”
• zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka
• układanie figur geometrycznych z części
• układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci (Mozaika)
• rysowanie kompozycji za pomocą szablonów
• rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru
• układanki obrazkowe
• loteryjki i domina obrazkowe
• układanie obrazków z części
• dobieranie części obrazka do całości
• dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (domina)
• układanie puzzli
• wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami
• rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach
• podział przedmiotów na grupy np. rośliny ,zwierzęta, owoce itp.
• zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
• zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
• rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową:
• rozpoznawanie odgłosów zwierząt
• rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)
• rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu
• dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym brzmieniu – np. puszki słuchowe
• rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową – szybko – bieg, wolno – marsz
• zabawa w „głuchy telefon”
• tworzenie wyrazów na tę samą sylabę
• segregowanie obrazków wg pierwszych głosek
• układanie rymowanek
Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną:
• naśladowanie ruchów
• ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu
• rysowanie, malowanie na arkuszach papieru
• lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru
• budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków
• rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
• cięcie nożyczkami po śladzie
• kolorowanie obrazków
• obrysowywanie szablonów
• nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce
• rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
• łączenie punktów tworzących określony przedmiot np. drzewo, domek
• tworzenie obrazków z wydzieranek
• strzepywanie dłoni
• naśladowanie gry na instrumencie
• machanie „skrzydłami”
• naśladowanie drzew na wietrze
• łamiący się pajacyk
• „marzenia” przy muzyce relaksacyjnej